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Day 23 国の文化とは何か? 社会を形づくる6つの文化の癖 Six Cultural "Habits" That Shape a Society

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Day 23 国の文化とは何か? 社会を形づくる6つの文化の癖

~Hofstedeの6次元モデルから考える~

「国家の文化とは、人々の心と魂の中に宿るものである。」
マハトマ・ガンディー

文化は、私たちの判断に影響を与える"見えないフィルター"です。では、そのフィルターはどこから生まれるのでしょうか。

その答えの一つが、国という単位の文化(National Culture)です。

権威の受け止め方、集団との距離感、リスクの捉え方、曖昧さへの耐性。私たちの判断の土台には、必ずその国が育んできた価値観が息づいています。

国の文化という大きなレイヤーを理解するために、ここでは広く知られ、世界中で使われている2つの理論モデルを手がかりに探っていきます。

  • Hofstedeの文化6次元モデル
  • Erin Meyer"文化地図(Culture Map" 

今日はまず、Hofstedeから始めます。

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Hofstede6次元モデル社会を形づくる6つの文化の癖

オランダの社会心理学者 Geert Hofstede は、1960〜70年代に IBM 社員10万人以上を対象とした歴史的な調査から、「国の文化は6つの軸で比較できる」 という大胆かつ実証的なモデルを提示しました。

いまではこの理論は、異文化理解、国際ビジネス、グローバル人材育成、政策研究など、世界中で活用される "国の文化" を語る際のスタンダード となっています。

ここでは、その6つの軸をできるだけシンプルに紹介していきます。

  1. 権力格差(Power Distance Index: PDI

上下関係の""を、どれほど自然なものとして受け止めるか。

  • 高い国(例:マレーシア、メキシコ)
     → 上下関係が明確。上司は権威として扱われ、決定はトップダウン。
  • 低い国(例:デンマーク、ニュージーランド)
     → 平ら。上司はフレンドリーで、現場の声が重視される。
  1. 個人主義 vs 集団主義(Individualism vs Collectivism: IDV

「私は」よりも「私たち」を優先するかどうか。

  • 個人主義(例:アメリカ、オーストラリア)
     → 個人の自由、自立、個人の成果を重視。
  • 集団主義(例:日本、コロンビア)
     → 忠誠、調和、集団での意思決定を重視。
  1. 男性性 vs 女性性(Masculinity vs Femininity: MAS

競争か、協調か。成果か、暮らしやすさか。

  • 男性性が強い(例:日本、ドイツ)
     → 成果主義、競争、達成。
  • 女性性が強い(例:スウェーデン、オランダ)
     → 生活の質、協働、合意形成。
  1. 不確実性回避(Uncertainty Avoidance Index: UAI

曖昧さ・変化・不確実さに、どれだけ耐えられるか。

  • 高い(例:ギリシャ、日本)
     → ルールや計画を好み、予測可能性を重視。
  • 低い(例:シンガポール、デンマーク)
     → 柔軟性、挑戦、創造的発想を受け入れる。
  1. 長期志向 vs 短期志向(Long-Term Orientation: LTO

未来を見て動くか、今を優先するか。

  • 長期志向(例:中国、韓国)
     → 忍耐、貯蓄、将来を見すえた行動。
  • 短期志向(例:アメリカ、ナイジェリア)
     → 即効性、伝統、目の前の成果。
  1. 充足 vs 抑制Indulgence vs Restraint: IVR

人生を"楽しむ自由"をどの程度許すか。

  • 充足型(例:メキシコ、オーストラリア)
     → 感情表現、レジャー、楽しさを肯定する。
  • 抑制型(例:ロシア、エジプト)
     → 自制心、義務、規律を重んじる。

Hofstedeの魅力と限界

魅力

✓ 国による文化傾向を比較しやすい
✓ 大規模データに基づいている
✓ 国際ビジネスや交渉で役立つ
✓ 異文化理解の「共通言語」になる

限界

✗ データが1960〜70年代のIBM社員に偏る
✗ 国全体を一括りにするリスク(国内の多様性を無視しがち)
✗ 文化は変化するため、スコアが"永遠"ではない

Hofstedeのモデルは"地図"であって、""ではない。文化の傾向を示すものであって、個人を決めつけるものではない。

文化とは、人を分類するためのラベルではありません。ましてや、数字で切り分けられる単純な構造でもありません。Hofstede の6つの次元は、確かに国の文化を大づかみに理解するための強力な"地図"になります。

けれど、地図はあくまで地図。

その国を歩いたときに感じる湿った空気、交わされる沈黙の重さ、人の佇まいに宿る気質までは描いてはくれません。

日本という国も同じです。

「集団主義」「不確実性回避が高い」「男性性が強い」─そうした指標は日本の一側面を示しているにすぎません。

実際の日本には、矛盾や揺らぎ、多層性が共存しています。

深夜のコンビニでアルバイトをする若者のまっすぐなまなざし。
地方の小さな町で、祭りの準備に汗を流す人々の温度。
東京の会議室で、沈黙の中に込められた複雑な意思。
震災の翌朝、見知らぬ人同士が自然に手を差し伸べ合う強さ。

働く場では集団主義が強く現れる一方、私生活では強い個人主義が顔をのぞかせる。沈黙が尊重されながらも、心の奥では激しい葛藤が渦巻いている。

その複雑さこそが"国の文化"の実像なのだと思います。

声にならない感情、表に出ない前提、その国に流れる"空気"を肌で感じ取ること。

その先にこそ、文化理解があります。

明日は、価値観ではなく、行動としての文化に目を向けていきます。そのとき大きな助けになるのが、Erin Meyer の Culture Map です。Hofstede が文化の「価値観」を描いた"地図"だとすれば、Meyer は文化の「ふるまい方」を描く"地図"のようなもの。

  • どう話すか
  • どう決めるか
  • どうリードするか
  • どう信頼を築くか
  • どう対立と向き合うか

文化は、まさにこうした日常の行動のひとつひとつに姿をあらわします。

明日は、私が世界の中で出会ってきた「行動としての文化」を、Meyer の8つの尺度を手がかりに、ひも解いていきたいと思います。

国の文化の「心の地図」から、行動の「動き方の地図」へ。

ーー

Six Cultural "Habits" That Shape a Society
Looking Through Hofstede's Six-Dimension Model

"A nation's culture resides in the hearts and in the soul of its people."
-- Mahatma Gandhi

If culture is the invisible filter that shapes our judgment, then a natural next question is:

Where does that filter come from?

One powerful answer is national culture.

  • How we relate to authority.
  • How close or distant we feel to "the group."
  • How we see risk and uncertainty.
  • How much ambiguity we can tolerate.

Beneath all of these, the values that a nation has cultivated over time are quietly at work, shaping our sense of what is "normal," "reasonable," or "right."

To explore this large layer of culture, I'll lean on two of the most widely used theoretical models in the world:

  1. Hofstede's six-dimensional model of culture

  2. Erin Meyer's "Culture Map"

Today, we start with Hofstede.

Hofstede's Six-Dimension Model | Six Cultural "Habits" That Shape a Society

Dutch social psychologist Geert Hofstede analysed survey data from more than 100,000 IBM employees in the 1960s-70s and proposed a bold, empirically grounded idea:

You can compare national cultures along six key dimensions.

Today, his model is used across the world in cross-cultural management, international business, global HR, policy research, and more. In other words, it has become one of the standard "languages" for talking about national culture.

Here, I'll walk through the six dimensions in simple terms.

1. Power Distance Index (PDI)

How "natural" do we think hierarchy is?

  • High power distance (e.g. Malaysia, Mexico)
    → Hierarchy is clear and accepted. The boss is treated as an authority figure. Decisions are typically top-down.

  • Low power distance (e.g. Denmark, New Zealand)
    → Structures are flatter. Bosses are approachable. Voices from the front line are listened to and often invited in.

2. Individualism vs. Collectivism (IDV)

Do we prioritise "I" or "we"?

  • Individualistic cultures (e.g. United States, Australia)
    → Emphasise personal freedom, independence, and individual achievement.

  • Collectivist cultures (e.g. Japan, Colombia)
    → Value loyalty, harmony, and decision-making that takes the group as a whole into account.

3. Masculinity vs. Femininity (MAS)

Do we put more weight on competition or on care?

  • Masculine cultures (e.g. Japan, Germany)
    → Performance, competition, achievement, and results are highly valued.

  • Feminine cultures (e.g. Sweden, Netherlands)
    → Quality of life, cooperation, social support, and consensus are emphasised.

4. Uncertainty Avoidance Index (UAI)

How comfortable are we with ambiguity and change?

  • High uncertainty avoidance (e.g. Greece, Japan)
    → Prefer clear rules, detailed plans, and predictability. Formal procedures help reduce anxiety.

  • Low uncertainty avoidance (e.g. Singapore, Denmark)
    → More open to risk, improvisation, and unconventional ideas. Flexibility is accepted, sometimes even welcomed.

5. Long-Term vs. Short-Term Orientation (LTO)

Are we playing the long game, or focusing on now?

  • Long-term oriented cultures (e.g. China, South Korea)
    → Emphasise perseverance, saving, and decisions that benefit the future.

  • Short-term oriented cultures (e.g. United States, Nigeria)
    → Value quick results, present enjoyment, and the maintenance of tradition.

6. Indulgence vs. Restraint (IVR)

How much "freedom to enjoy life" do we allow?

  • Indulgent cultures (e.g. Mexico, Australia)
    → Encourage emotional expression, leisure, and enjoyment. "Having fun" is not something to hide.

  • Restrained cultures (e.g. Russia, Egypt)
    → Emphasise self-control, duty, and discipline. Social norms and obligations take precedence over personal pleasure.

What Makes Hofstede So Useful - And Where It Breaks Down

The strengths:

✓ Makes it easier to compare cultural tendencies between countries

✓ Built on large-scale, cross-national data

✓ Useful in international business, negotiation, and leadership

✓ Provides a shared "reference language" for talking about culture

The limitations:

✗ Based on IBM employees in the 1960s-70s - societies have changed since then

✗ Risk of treating an entire nation as one block and ignoring internal diversity

✗ Culture itself evolves; scores are not eternal truths

The key point is this:

Hofstede is a map, not a mirror. It shows broad tendencies, but it does not describe any individual person.

Culture is not a label for sorting people into boxes.

And it is certainly not a simple structure that can be fully captured by numbers.

Hofstede's six dimensions give us a powerful map for grasping national tendencies.

But a map is still just a map.

It cannot show you the dampness in the air when you step off the plane, the weight of a shared silence in a meeting room, or the temperament you sense in the way people stand, speak, and pause.

Japan is a good example.

"Collectivist."
"High uncertainty avoidance."
"Strong masculinity."

These labels point to something real--but they only touch one side of a very complex reality.

In lived Japan, contradictions and tensions coexist all the time.

In the workplace, strong collectivism may appear: the group, the team, the company.

In private life, a very individual "me" sometimes emerges: personal preferences, private dreams, quiet resistance.

Silence may be respected as a form of politeness and care while intense inner conflict churns beneath it.

That complexity, I believe, is much closer to what a nation's culture really is.

To understand culture, we need to listen for what has no words:
the feelings that are never spoken,
the assumptions that are never questioned,
the "atmosphere" that fills a room or a city without being named.

Only there does real cultural understanding begin.

From Inner Values to Everyday Behaviour

Tomorrow, I will shift the focus from values to behaviour.

This is where Erin Meyer's Culture Map becomes a powerful companion.

If Hofstede gives us a map of what a culture values, Meyer gives us something like a logbook of how it actually behaves:

  • How people speak

  • How they decide

  • How they lead

  • How they build trust

  • How they handle disagreement

Culture shows up most clearly in these everyday moves.

From the "mental map" of national values
to the "movement map" of behaviour in action--that's where we're heading next.

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